Politikker
På Virum Skole ligger trivsel os meget på sinde. Vi tror på værdier som samarbejde, fællesskab, forpligtelse og ansvarlighed. Vi ved, at god trivsel og læring er tæt forbindne.
På Virum Skole ligger trivsel os meget på sinde. Vi tror på værdier som samarbejde, fællesskab, forpligtelse og ansvarlighed. Vi ved, at god trivsel og læring er tæt forbindne.
Kontakttrivselsforældrenes vigtigste opgave er at være med til at skabe et godt miljø på skolen. De har et medansvar for børnenes trivsel og social liv.
Vores børns trivsel i skolen er altafgørende for en sund, lærerig og frugtbar skoletid.
En af forudsætningerne for børnenes trivsel er et godt skole-hjem-samarbejde, der understøtter og fremmer klassefællesskabet gennem alle årene, eleverne går på Virum Skole.
Samarbejdet mellem børnene, forældrene og skolen begynder i Bh.kl. og skal føre til tryghed, fortrolighed og tillid - med andre ord trivsel.
Kontakt- og trivselsforældrene understøtter dette samarbejde og fremmer en god dialog på Virum Skole samt har kontakten til klassens lærere og pædagoger ved generelle spørgsmål.
Det er også kontakt- og trivselsforældrene, der er bindeled til skolebestyrelsen.
Klassen er den vigtigste enkeltfaktor i børnenes sociale liv på Virum Skole.
Når klassen trives, er eleverne trygge. Det er en forudsætning for læring og personlig udvikling.
Klassens trivsel er et resultat af den samlede indsats fra elever, medarbejdere, forældre, ledelse og skolebestyrelse på baggrund af Virum Skoles vision, værdigrundlag og principper.
I hver enkelt klasse vælges hvert år fire kontakt- og trivselsforældre. Gennem skoleforløbet tilstræbes det, at alle forældre på et tidspunkt bliver Kontakt- og trivselsforældre. Kontinuitet er dog vigtigt, så derfor bør der tilstræbes en sammensætning af nye og tidligere kontakt- og trivselsforældre. Skolen anbefaler, at alle børnenes køn er repræsenteret i gruppen.
Som kontakt- og trivselsforældre forventes det, at man:
Fælles emner til brug på det 2. forældremøde kan være:
På Virum Skole arbejder vi for at sikre fællesskab og trivsel i alle klasser, hvor alle lærer at omgås alle. Kontakt- og trivselsforældrene sørger for, at der i klassen afholdes fællesarrangementer for og med børnene fra Bh.kl. til 9. klasse.
Skolen anbefaler fællesfødselsdage. Det er klassens forældre, som beslutter, om klassen vælger at holde fællesarrangementerne som fællesfødselsdage.
Såfremt klassen vælger at holde individuelle fødselsdage, inviteres enten alle piger, alle drenge eller hele klassen.
Skolen udarbejder forslag til fællesarrangementernes forældregrupper forud for det første forældremøde i Bh.kl.
Fællesarrangementer kan udover fællesfødselsdage være:
Skolen anbefaler, at hyppigheden af og ambitionsniveauet for fællesarrangementer overvejes, så alle har mulighed for at afholde og være med.
Fællesarrangementer er desuden en mulighed for, at forældrene lærer hinanden at kende, hvilket ud fra skolens erfaring kan være rigtig godt for trivslen i klassen.
Skolebestyrelsen fastlægger principper og rammer for skolens hverdag og udvikling. Den daglige drift af skolen varetages af skolens ledelse, og skolebestyrelsen kan altid komme med gode råd og være en sparringspartner for ledelsen. Skolebestyrelsen kan i den proces inddrage Kontakt- og trivselsforældrene for evt. at kvalificere dette samarbejde.
Via skolens hjemmeside og Aula offentliggøres referater i forbindelse med møder i skolebestyrelsen.
Vi behandler børnene forskelligt, for kun derved kan vi give alle børn lige udviklingsmuligheder.
Selvom børn og unge er forskellige, har de ét til fælles, nemlig behovet for at være sammen med andre og føle sig som en del af et berigende fællesskab, hvor de er accepteret og værdsat.
Børn lærer, når de deltager i sociale sammenhænge, og når de yder et bidrag til fællesskabet. Det giver indflydelse på egne livsbetingelser og udviklingsmuligheder.
Den inkluderende skole
Inklusion er et fælles ansvar for forældre og skole, hvor alle har et ansvar for at kunne inkludere, acceptere og respektere det enkelte barn med dets livsvilkår og historie. Forældre er en afgørende faktor for vellykket inklusion. En velfungerende forældrekreds, der taler åbent sammen og løser udfordringer i fællesskab, er med til at skabe et inkluderende miljø, hvor alle trives.
Forældre
Skole
Vellykket inklusion opnås i tæt og åbent samarbejde mellem forældre, børn og skole.
Skolens pædagogiske grundholdning er anerkendende og tager udgangspunkt i at se, høre og forstå barnet.
En anerkendende pædagogik baserer sig på
Undervisningens organisering og arbejdsprocesser skal understøtte et stimulerende læringsmiljø for det enkelte barn.
Der skal skabes rammer, så børnene føler sig trygge og er vidende om forventningerne til dem.
Inklusion kan nødvendiggøre anvendelse af særlige materialer, støttetiltag, gruppestørrelser og helt individuelle aktiviteter for enkelte børn.
Læringsmiljøet skal understøtte og værdsætte forskellighed og mangfoldighed og imødekomme barnets behov.
Behandling af emner under madordninger/skoleboder vil finde sted i skolens kantineudvalg, hvor medarbejdere, elever og ledelse er repræsenteret
For at være bedst muligt forberedt på en eventuel situation foreslår vi, at der nedsættes en fast ressourcegruppe, der består af: Skolelederen, Sfo-lederen, 2-3 lærere og skolens psykolog. Det er ressource-gruppens opgave bl.a. at bistå med råd og vejledning – eventuelt at tage over, hvis man bliver bedt derom – hvis/når en sådan kritisk situation opstår.
Der udarbejdes en handleplan for at skabe et fælles grundlag at handle ud fra. Det er nødvendigt, at vi har en fælles erkendelse af problemets vigtighed og er enige om en fælles strategi/måde at handle på.
Vi mener, at der er forskel på handleplanerne ved dødsfald, når det er:
Vi finder det vigtigt, at der hurtigt skabes klarhed over situationen. Derfor afholdes et formøde med deltagelse af: Ledelsen, berørte, klasselærere og andre lærere, eventuelt Sfo-leder og pædagoger samt eventuelle ressource personer. Her samles relevante informationer, og der skabes overblik over, hvem der er berørt.
På formødet aftales endvidere:
Det er vigtigt at tænke på:
Materiale:
Virum Skole arbejder for, at alle elever får gode forudsætninger og muligheder for at færdes sikkert i trafikken. Derfor arbejdes der aktivt for, at alle elever er selvtransporterende til og fra skolen.
Virum Skole vil medvirke til at forebygge og undgå trafikulykker på skolevejen. Det samme gælder ved arrangementer og ekskursioner i skolens regi.
Virum Skole forventer, at voksne trafikanter er rollemodeller for børn og unge, så der arbejdes for, at forældre og ansatte lever op til denne rolle.
Virum Skoles arbejde med trafiksikkerhed består af en lang række forskellige initiativer i samarbejde med og i forhold til elever, forældre, lærere, pædagoger, lokalområdet, Rådet for Sikker Trafik og Dansk Cyklist Forbund.
Skolepatruljen står ved fodgængerfeltet ved Parcelvej, ved cykelskuret ved Parcelvej, ved indgangen Skolebakken 9 og ved fodgængerovergangen på Virumvej fra kl. 7.40 til 8.00.
Det er vigtigt, at alle respekterer og følger skolepatruljens anvisninger. Her gælder Færdselslovens §3 stk. 2.
De elever, der cykler til skole, skal enten benytte cykelskuret ved Parcelvej, cykelstativerne langs musiksalen på Brandvejen, cykelskuret på Skolebakken eller stativerne langs skolebygningen på Skolebakken. Alle cykler skal placeres på et af de nævnte steder.
Elever i 4. – 6. klasse, der går i Kolle, kan med fordel parkere i stativerne på Skolebakken Det er ikke tilladt at cykle i skolegården.
Der er ensrettet på Parcelvej i tidsrummet fra kl. 7.30-8.30. Der kan køres i retningen fra Frederiksdalsvej mod Virumvej. Det er ikke tilladt at afsætte eller holde i højre side af Parcelvej om morgenen af hensyn til cyklisterne.
Afsætning af elever kan ske på venstre side, hvor man benytter de afmærkede områder, der kaldes ”Kys og farvel”-områderne. I de afmærkede områder må der parkeres i 15 minutter i tidsrummene mellem kl. 7.00-7.30 og kl. 8.30-15.00. I tidsrummet mellem kl. 7.30.-8.30 er der parkering forbudt, mens der er fri parkering i tidsrummet mellem kl. 15.00-07.00. Afsætning og parkering kan foregå på Skolebakken om morgenen for de elever, der har undervisning i den Grå Bygning ud mod Skolebakken. Hold ind/parker kun i den side af vejen, som vender ind mod skolen.
Parkeringspladsen med indkørsel fra Skolebakken er kun for skolens personale.
På Virum Skole ligger trivsel os meget på sinde. Vi tror på værdier som samarbejde, fællesskab, forpligtelse og ansvarlighed. Vi ved, at god trivsel og læring er tæt forbundne.
Klasserne afholder jævnligt klassemøder, hvor trivsel diskuteres, og de sociale kompetencer udvikles. Hvis der forekommer dårlig trivsel eller mobning i klassen, synliggøres og bearbejdes den.
Klasserne læser skøn- og faglitteratur om trivsel og mobning.
Der undervises i almen dannelse herunder netetikette.
Et godt og åbent forældresamarbejde er nødvendigt for klassens trivsel.
På det årlige møde mellem kontaktforældre og klasselærer sikrer man, at der er opmærksomhed på klassens trivsel.
Ved de individuelle samtaler mellem lærer/pædagog og elev afdækkes elevens trivsel og sociale kompetencer.
Den individuelle elevsamtale om trivsel bliver suppleret med spørgeskemaer.
Den enkeltes trivsel skal fremmes, og der skal skabes rum for oplysninger om manglende trivsel.
Tilsvarende gælder for fremme af den enkelte elevs medansvarlighed for gruppens trivsel.
På Virum Skole skelner vi mellem drilleri og mobning. Drilleri er oftest godmodigt og harmløst. Mobning er, når et eller flere individer gentagne gange - og over en længere tid - bliver udsat for negative handlinger og/eller ytringer fra et eller flere individer. Det er dog altid vigtigt at være opmærksom på den hårfine grænse mellem drilleri og mobning.
På Virum Skole tager vi tilfælde af mobning alvorligt. Derfor har vi nogle forskellige faser.
1. fase:
Ved oplysninger om eller kendskab til dårlig trivsel eller mobning i en klasse gøres følgende:
Klasselæreren informerer ledelsen og de øvrige lærere/pædagoger i teamet.
Teamet træffer beslutning om, hvilke reaktioner der skal iværksættes. Der kan være flere muligheder – f.eks:
2. fase:
Hvis de nævnte tiltag ikke har den ønskede effekt, gøres følgende:
3. fase:
Hvis de nævnte tiltag fortsat ikke har den ønskede effekt gøres følgende:
I de tilfælde hvor den manglende trivsel eller direkte mobning skyldes forhold, der ikke er udsprunget i skoletiden, eller kan modvirkes af skolens indsats, skal oplysninger herom gives til forældre eller andre, der kan bidrage til en løsning.