Sådan gør vi på Virum Skole
Her kan du læse om skolens principper
Her kan du læse om skolens principper
Formålet med undervisningens organisering er at danne dynamiske, kompetente og fleksible teams på hver årgang og indenfor skolens fagområder.
Vedtaget af Skolebestyrelsen den 19.01.2019
Undervisningen tilrettelægges fleksibelt, og tilrettelæggelsen skal skabe mulighed for faglig og tværfaglig sammenhæng og fordybelse samt optimal udnyttelse af lærerressourcer og faglokaler.
Som udgangspunkt tilrettelægges undervisningen fra 1. lektion.
Undervisningsplanerne formidles til elever og forældre i god tid.
Vedtaget af Skolebestyrelsen den 19.01.2019
Klassen er det bærende element og sociale holdepunkt gennem hele skoleforløbet.
Det overordnede mål for fordeling af elever i klasser er at sikre de bedst mulige vilkår både for læring og for det sociale samvær.
Som udgangspunkt er klassedannelsen bindende, men der kan i særlige tilfælde afviges herfra.
Vedtaget af Skolebestyrelsen den 29.10.2020
Klassen er det bærende element og sociale holdepunkt gennem hele skoleforløbet.
Det overordnede mål for fordeling af elever i klasser tager udgangspunkt i en pædagogisk vurdering, som giver bedst mulige vilkår både for læring, trivsel og fællesskabet.
Vedtaget af Skolebestyrelsen den 19.01.2019
Skolen undgår så vidt muligt at sende klasser hjem ved sygdom hos personalet bl.a. understøttet af vores teamstruktur og den fleksible tilrettelæggelse af undervisningen.
Vedtaget af Skolebestyrelsen den 19.01.2019
På baggrund af det igangværende finansårsbudget behandler skolebestyrelsen i september/oktober måned skolens forslag til områder, der i det følgende finansår ønskes prioriteret.
På baggrund af disse udtalelser udarbejder skolens ledelse forslag til budget for det følgende år.
Inden budgettet endeligt godkendes af bestyrelsen, skal dette behandles i de respektive medarbejderforsamlinger.
Vedtaget af Skolebestyrelsen den 19.01.2019
Formål
Et godt skole-hjemsamarbejde skal bidrage til at opnå forståelse, anerkendelse og respekt mellem hjem og skole, således at man sikrer et optimalt samarbejde omkring læring og trivsel gennem hele skoleforløbet.
Model
0. årgang: To forældremøder og to skole-hjemsamtaler
1. – 9. årgang: To årlige forældremøder pr. klasse
En årlig skole-hjemsamtale
Derudover behovssamtaler
Forældremøder
Skole-hjemsamtaler
Samtalen har fokus på elevens faglige, personlige og sociale kompetencer.
Behovssamtaler:
En behovssamtale er en samtale, hvor lærere/pædagoger mødes med forældrene til en elev på skolen om forhold af faglig, pædagogisk eller trivselsmæssig karakter.
Vedtaget af skolebestyrelsen 19.01.2019
I hver enkelt klasse vælges hvert år fire kontakt- og trivselsforældre. Gennem skoleforløbet tilstræbes det, at alle forældre på et tidspunkt bliver kontakt- og trivselsforældre. Kontinuitet er dog vigtigt, så derfor bør der tilstræbes en sammensætning af nye og tidligere kontakt- og trivselsforældre. Skolen anbefaler, at alle børnenes køn er repræsenteret i gruppen.
Vedtaget af Skolebestyrelsen 2023
Skolen er et forpligtende fællesskab både for forældre og elever. Det forudsætter, at forældre til børn på Virum Skole sætter rammer for deres børns adfærd og opførsel både i og udenfor skolen med udgangspunkt i skolens værdier og samværsregler.
Forældrene bakker aktivt op omkring disse værdier og samværsregler.
Vedtaget af Skolebestyrelsen den 19.01.2029
Det overordnede formål med deltagelse i møder og arrangementer er at bidrage til samarbejde mellem forældrene og skolen samt at gøre bestyrelsens arbejde synligt.
Vedtaget af Skolebestyrelsen den 19.01.2019
På Virum Skole vil vi gerne understøtte fællesskaber og nærvær blandt eleverne samt øge elevernes evne til at fordybe sig i undervisningen.
Mobiltelefonerne er ofte i vejen for nærværet og lægger en dæmper på leg, spil og hyggeligt samvær, da de tager opmærksomheden i og uden for undervisningen.
Skolebestyrelsen har derfor den 19. juni 2023 besluttet at indføre et nyt princip for mobilpolitik på Virum Skole, hvorefter lærerne indsamler mobiltelefonerne i undervisningstiden.
Følgende gælder for 4.-9. klasse:
Princippet gælder indtil videre og evalueres af skolebestyrelsen primo 2024.
Vedtaget af Skolebestyrelsen den 13.6.2023