Du er her:

Skolens historie

Virum Skoles historie går helt tilbage til 1721

Virum Skoles historie går helt tilbage til 1721, hvor Frederik d. IV’s søster prinsesse Sophie Hedevig, som ejede og boede på slottet Frederiksdal, byggede skolen i Virum. Skolen blev oprettet som en ”konkurrent” til Frederik d. IV’s rytterskole i Lyngby, som blev oprettet samme år, da Virum, efter prinsessens opfattelse, ikke skulle stå tilbage for Lyngby.

Man regner med, at den lå, hvor Virumgade 60 ligger i dag. Skolen bestod af en lille skolestue og et rum med bolig til læreren. Skolestuen var indrettet med et bord med to bænke. En til drenge og en til piger. Skolen forfaldt over 100 år, og i 1818 blev en ny skole indviet. Den lå på Hjørnet af Virumvej og Skolebakken og var væsentligt større. Den bestod af en stor skolestue og en lejlighed til læreren. Denne bygning blev heller ikke ordentligt vedligeholdt, og måtte forlades efter 100 års brug.

Den 9. april 1920 blev den nye Virum Skole taget i brug. Skolen lå der, hvor den nuværende skole ligger. Det var en stor skole med seks klasseværelser og 175 børn. Skolens bygninger var bl.a. kendetegnet af et stort vandtårn, som lå i forbindelse med skolen. Da S-toget kom til Virum i 1936, steg elevtallet kraftigt i årene frem, og skolens bygninger måtte løbende udvides. 644 elever flyttede til Hummeltofteskolen i 1953, og derved kom elevtallet på Virum Skole ned på omkring 1.000 elever!

I 1973 blev den nye hovedbygning taget i brug. For at få bygningen helt færdig måtte sommerferien udvides med 2 uger. Nogle af de gamle bygninger blev bygget om, og skolen, som vi kender den i dag, stod færdig i 1975.